Sinteza formi

arhitekt Enrico Trolis
projekt Plažni objekt na poluotoku Stoja, Pula, Hrvatska
napisala Jasna Galjer

 

Pulska arhitektonska scena tridesetih godina obilježena je dominacijom nove generacije, zaslužne za konačnu afirmaciju moderne arhitekture u toj sredini, kojoj uz Alfa Paulettu, Angiola Mazzonija, Lina Moschenija, Gustava Pulitzera Finalja, Ottomara Heiningera i Aurelija Brussija pripada i Enrico Trolis.

 

Različito od zagrebačke i riječke arhitekture tridesetih godina, Pula u genezi moderne arhitekture još čeka svoju historizaciju i valorizaciju. Iako zasad raspolažemo s premalo podataka da bismo čak i na razini primarne katalogizacije mogli govoriti o jedinstvenoj “školi”, neosporno je riječ o autentičnom doprinosu stilskom diskursu moderne, čije značenje uvelike nadilazi margine talijanske međuratne funkcionalističke i racionalističke arhitekture. Razloge kašnjenja, barem djelomice, treba potražiti u naslijeđu iskrivljenih tumačenja, sustavnom izjednačavanju stilskih obilježja s reakcionarnom, nacionalističkom ideologijom, koja predstavlja tek jedan od segmenata ove arhitekture, kao i u specifičnim okolnostima diskontinuiteta u kulturi na ovim prostorima, uvjetovanog političkim prilikama.